Forside Barnet LEGO: Stadig de danske børns favorit

LEGO: Stadig de danske børns favorit

550
0
DEL

Dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med den virksomhed der linkes til og omtales i følgende artikel eller af deres produkter.

LEGO har siden 1932 opbygget et fantastisk univers, der kombinerer leg og læring. De populære klodser kom på markedet i 1958, og det hitter stadig stort over hele verden — også i hjemlandet, Danmark.

LEGO er populært som aldrig før. Der findes ikke mange andre virksomheder, der præsterer at øge omsætningen hvert år. Især ikke så veletablerede virksomheder som LEGO.

Kan ikke følge med efterspørgslen

Den danske legetøjsgigant har tilmed præsteret at øge årsomsætningen med tocifrede rater de seneste mange år. Og ikke meget tyder på, at de kommer til at sænke væksttempoet. Efterspørgslen er nemlig større end nogensinde før — hvilket har vist sig at være en af de største udfordringer, ironisk nok.

Især i Amerika er efterspørgslen så stor, at det har betydet, at koncernen har måtte skrue ned for deres aktiviteter sidste år. Det er altså den største udfordring, de står overfor på nuværende tidspunkt.

LEGO er stadig danskernes favoritlegetøj

Også de danske børn er vilde med LEGO. Virksomheden stod blandt andet for en stor del af julesalget. Det skyldes, at det kan få fantasien til at blomstre hos hos såvel små børn som de større — og endda også forældrene.

LEGOs landvindinger skyldes blandt andet dets historiske vingesus, fædrelandskærligheden samt de elskelige produkter, som de fleste elsker — og alle har en eller anden form for tilhørsforhold til.

Sådan har det dog ikke altid set ud. For et par år tilbagemistede LEGO nemlig en del af deres markedsandel, inden de for alvor begik et imagemæssigt comeback, og nu ligger de altså i den internationale superliga, når det kommer til succesfulde virksomheder.

I 2004 havde LEGO ellers et underskud på to milliarder, hvilket de i 2006 vendte til et milliardoverskud. Det bliver spændende at følge deres udvikling i fremtiden.

EFTERLAD ET SVAR